Wiadomości

  • 1 komentarzy
  • 4587 wyświetleń

XLI sesja Rady Gminy Grajewo

27 kwietnia 2022 r. o godz. 13.15 w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Grajewo odbyła się XLI sesja Rady Gminy Grajewo.

 

Porządek obrad:

1. Otwarcie sesji i stwierdzenie jej prawomocności.

2. Przedstawienie porządku obrad.

3. Przyjęcie protokołu z XL sesji Rady Gminy.

 

Protokół z sesji został przyjęty jednogłośnie.

4. Sprawozdanie Wójta z wykonania uchwał Rady Gminy podjętych na poprzedniej sesji oraz przedstawienie informacji z działalności gminy w okresie między sesjami.

5. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Grajewo.

Na mocy aktu przystąpi się do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Grajewo, uchwalonego uchwałą Rady Gminy Grajewo nr 179/XXXV/09 z dnia 28.10.2009 r., zmienionego uchwałą Rady Gminy Grajewo nr 105/XIX/12 z dnia 30.10.2012 r., uchwałą nr 203/XXXIII/14 z dnia 14.04.2014 r., uchwałą nr 188/XXXIII/17 z dnia 18.10.2017 r. oraz uchwałą Nr 71/X/19 z dnia 25.09.2019 r. - dla terenów położonych w obrębie miejscowości Szymany, Konopki-Kolonie, Toczyłowo.

Uchwała weszła w życie z dniem podjęcia. Jej wykonanie powierzono się Wójtowi Gminy. 

 

6. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miejscowości Szymany.

7. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miejscowości Szymany.

Na mocy przyjętych aktów, przystąpi się do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w gminie Grajewo, w obrębie części miejscowości Szymany. Granicach zostały określone w załącznikach do uchwał.

Uchwała weszła w życie z dniem podjęcia. Jej wykonanie powierzono się Wójtowi Gminy. 

 

8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach znajdujących się na terenie gminy Grajewo.

 

Podjęta uchwała określa zasady udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach nieruchomych wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych lub znajdujących się na terenie Gminy Grajewo. 

Dotacja może być udzielona na dofinansowanie nakładów koniecznych na wykonanie prac lub robót określonych w art. 77 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, które wnioskodawca zamierza wykonać w roku złożenia wniosku lub w roku następującym po roku złożenia tego wniosku. O dotację ubiegać się może osoba fizyczna lub osoba prawna, posiadająca tytuł prawny do zabytku. 

Dotacja z budżetu Gminy Grajewo może być udzielona w wysokości do 50% nakładów koniecznych na wykonanie wymienionych prac. Dotacja może być też udzielona do wysokości 100% nakładów koniecznych na wykonanie prac lub robót gdy: 

- stan techniczny zabytku wynikający ze zdarzeń losowych wymaga niezwłocznego podjęcia prac interwencyjnych; 
- zabytek posiada wyjątkową wartość historyczną, artystyczną lub naukowa, albo wymaga przeprowadzenia złożonych pod względem technologicznym prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych. 

 

Łączna kwota dotacji udzielonych z budżetu Gminy Grajewo nie może przekraczać wysokości 100 % nakładów koniecznych na wykonanie tych prac lub robót. 

 

Wniosek o udzielenie dotacji powinien zawierać imię, nazwisko, miejsce zamieszkania lub nazwę, siedzibę oraz adres wnioskodawcy, dane zabytku ujęte w decyzji o wpisie do rejestru zabytków lub w karcie ewidencyjnej, tytuł prawny wnioskodawcy do zabytku, zakres i rodzaj prac lub robót, na które ma być udzielona dotacja i termin ich wykonania, harmonogram i kosztorys przewidywanych prac lub robót budowlanych ze wskazaniem źródeł finansowania, w tym także informacja o wysokości środków własnych wnioskodawcy, wysokość wnioskowanej kwoty dotacji, informację o środkach publicznych przyznanych z innych źródeł na prace lub roboty objęte wnioskiem oraz informację o ubieganiu się o takie środki u innych organów mogących udzielić dotacji.

 

Do wniosku należy załączyć decyzję o wpisie zabytku do rejestru zabytków obiektu, którego dotyczą prace lub roboty, chyba, że wniosek dotyczy zabytku wpisanego do gminnej ewidencji zabytków, dokument potwierdzający posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do zabytku, pozwolenie podlaskiego wojewódzkiego konserwatora zabytków na przeprowadzenie prac lub robót objętych wnioskiem, chyba, że rodzaj prac nie wymaga pozwolenia, pozwolenie na budowę, o ile wymaga tego charakter prowadzonych prac, kosztorys inwestorski lub ofertowy prac lub robót określonych we wniosku, dokument poświadczający prawo osoby/osób, wskazanej/wskazanych we wniosku do reprezentowania wnioskodawcy, składania oświadczeń woli i zaciągania w jego imieniu zobowiązań, w tym finansowych, aktualny odpis z właściwego rejestru, w przypadku podmiotów tam zarejestrowanych oraz dokumentację fotograficzną zabytku ukazującą jego stan zachowania. 

 

W stosunku do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na formę organizacyjno–prawną i sposób finansowania, dotacja stanowi pomoc de minimis i jest udzielana przy zachowaniu warunków rozporządzenia Komisji z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. W stosunku do podmiotów prowadzących działalność w rolnictwie, bez względu na formę organizacyjno-prawną i sposób finansowania, dotacja stanowi pomoc de minimis w rolnictwie i jest udzielana przy zachowaniu warunków rozporządzenia Komisji z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym. W stosunku do podmiotów prowadzących działalność w rybołówstwie, bez względu na formę organizacyjno-prawną i sposób finansowania, dotacja stanowi pomoc de minimis w rybołówstwie i jest udzielana przy zachowaniu warunków rozporządzenia Komisji z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołostwa i akwakultury.

 


Podmioty prowadzące działalność gospodarczą oraz działalność w sektorze rolnictwa mogą ubiegać się o dotację do 30.06.2024 r., a podmioty prowadzące działalność w sektorze rybołówstwa do 31.12.2022 r. Wnioski składa się do Wójta Gminy Grajewo, w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok kalendarzowy, w którym dotacja ma być udzielona. Złożone wnioski podlegają sprawdzeniu pod względem formalnym i merytorycznym przez właściwą komórkę organizacyjną Urzędu Gminy Grajewo. 

Przy ustaleniu wysokości przyznawanych dotacji uwzględnia się środki finansowe zaplanowane na ten cel w budżecie Gminy Grajewo na dany rok. 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

 

9. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia z budżetu Gminy Grajewo na 2022 r. pomocy rzeczowej miastu Równe z Ukrainy.

Z budżetu gminy Grajewo na 2022 r. została udzielona pomoc rzeczowa miastu Równe w Ukrainie dotkniętemu działaniami wojennymi. Pomoc rzeczowa w formie przekazania zakupionych na ten cel czterech agregatów prądotwórczych o wartości 9 996,01 zł. Uchwała weszła w życie z dniem podjęcia, z mocą od dnia 4 marca 2022 r.

 

10. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Grajewo na 2022 rok.

 

Dokonuje się zmian w planie dochodów budżetu polegających na:

- zwiększeniu dochodów o kwotę 151 297 zł;
- zmniejszeniu dochodów o kwotę 5 020 000 zł, 

 

Dokonuje się zmian w planie wydatków polegających na:

- zwiększeniu wydatków o kwotę 1 075 978 zł;
- zmniejszeniu wydatków o kwotę 5 463 365 zł, 

 

Ustala się dochody budżetu gminy w wysokości 30 037 935,89 zł, z tego:

- dochody bieżące 28 786 345,89 zł;
- dochody majątkowe 1 251 590 zł. 

Ustala się wydatki budżetu gminy w wysokości 33 911 244,89 zł, z tego wydatki bieżące 28 711 560,89 zł, wydatki majątkowe 5 199 684 zł.

Według objaśnień do zmian w budżecie gminy Grajewo na 2022 rok

 

Dokonuje się zmian w planie dochodów polegających na:

- zmniejszeniu dochodów o kwotę 5 000 000 zł z tytułu środków finansowych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych na modernizację dróg gminnych w m. Toczyłowo. Finansowanie przeniesiono na rok 2023;
- zwiększeniu dochodów z tytułu najmu i dzierżawy kwota 10 000 zł; 
- zwiększeniu dochodów z tytułu wpływów z podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, podatku od środków transportowych oraz podatku czynności cywilno-prawnych kwota 110 000 zł; 
- zmianie klasyfikacji części opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w obrocie hurtowym kwota 20 000 zł;
- zwiększeniu dochodów z tytułu wpływów z opłat stanowiących dochody jednostki kwota 1 000 zł; 
- zwiększeniu dochodów o kwotę 1 297 zł z tytułu wsparcia jednostek w realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy.

 

Dokonuje się zmian w planie wydatków budżetu polegających na:

- wprowadza się do realizacji zadanie p.n.: „Rozbudowa wodociągu grupowego Wojewodzin na terenie gminy kwota 411 316  zł. Zadanie finansowane ze środków subwencji przyznanej gminie jako wsparcie finansowe w zakresie inwestycji wodociągowych;

- zadanie w zakresie opracowania koncepcji wraz z dokumentacją projektowo - kosztorysową gminnej oczyszczalni ścieków wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą w kwocie 70 000 zł planuje się finansować ze środków subwencji przyznanej gminie na wsparcie inwestycji w zakresie kanalizacji;

zwiększa się plan wydatków na realizację zadań inwestycyjnych: 

- opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi gminnej nr 142523B oraz 142524Bw m. Ciemnoszyje (kwota 6 400 zł); 
- opracowanie dokumentacji na przebudowę dróg gminnych w m. Białogrądy - 142514B, 142511B, 142512B (kwota 4 000 zł);
- opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi gminnej nr 103311B Wojewodzin – Łękowo (kwota 6 200 zł); 
- przebudowa drogi gminnej nr 103329B w m. Popowo (kwota 413 665 zł);
- modernizacja dróg gminnych w m. Toczyłowo w ramach środków własnych (kwota 34 000 zł) na opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi gminnej nr 142570B grunty wsi Toczyłowo;
- zmniejsza się plan wydatków o kwotę 5 000 000 zł na zadanie inwestycyjne „Modernizacja dróg gminnych w m. Toczyłowo” w ramach środków Rządowego Funduszu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych. Zmiana limitów wydatków w latach 2022-2023 - zmniejsza się plan wydatków na realizację zadania „Przebudowa drogi gminnej nr 10336B Szymany – Szymany Kolonie” (kwota 3 000 zł);
- zmniejsza się plan wydatków na realizację zadania „Opracowanie dokumentacji na przebudowę drogi Łosewo – Okół” (kwota 4 000 zł). 
- zwiększa się plan wydatków na zakup materiałów i usług remontowych dla Gminnego Zakładu Komunalnego kwota (65 000 zł); 
- zmniejsza się plan wydatków na zakup usług pozostałych (kwota 4 265 zł); 
- zwiększa się plan wydatków na pomoc finansową w formie wpłaty na państwowy fundusz celowy z przeznaczeniem dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Grajewie (kwota 6 500 zł);
- dokonuje się przeniesienia wydatków pomiędzy paragrafami (kwota 7 600 zł); 
- zmniejsza się plan wydatków na wynagrodzenia osobowe (kwota 3 000 zł); 
- zmniejsza się plan wydatków na zadania inwestycyjne o kwotę 300 000 zł w związku z odstąpieniem od realizacji zadania; 
- zwiększa się plan wydatków na wynagrodzenia osobowe i pochodne oraz zakup usług pozostałych o kwotę 1 297 zł w ramach wsparcia finansowego realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy;
- zwiększa się plan wydatków majątkowych na zakup autobusu do dowozu uczniów do szkół (kwota 115 000 zł); 
- dokonuje się przeniesienia wydatków pomiędzy paragrafami na kwotę 5 000 zł w związku z bieżącą działalnością jednostki; 
- zmniejsza się plan wydatków na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń (kwota 15 000 zł);
- zmniejsza się plan wydatków na realizację zadania inwestycyjnego „Budowa budynku świetlicy w m. Toczyłowo wraz z garażem OSP” o kwotę 121 500 zł z przeniesieniem do realizacji na rok 2023.

 

11. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2022-2031.

12. Przedstawienie Oceny zasobów pomocy społecznej Gminy Grajewo za rok 2021.

13. Wolne wnioski.

14. Zamknięcie obrad.

 

Komentarze (1)

A kiedy Przechody ?

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.