czwartek, 2 maja 2024

Wiadomości

  • 28 komentarzy
  • 9492 wyświetleń

Grajewo: Spór o wiadukt drogowy

Ważą się losy skrzyżowania ul. Piłsudskiego z torami w Grajewie. Mieszkańcy i władze lokalne chcą skrzyżowania bezkolizyjnego, ale w takim kształcie, który pozwoli uniknąć dużych wyburzeń w okolicy. Jak poinformował minister infrastruktury, PKP analizuje budowę poprowadzenia drogi pod torami.

 

Tematem zainteresował się poseł PSL Stefan Krajewski, zwracając się w interpelacji do ministra infrastruktury o ponowne rozpatrzenie planów budowy wiaduktu drogowego wzdłuż ul. Piłsudskiego – Uzasadniony niepokój mieszkańców Grajewa wynika z faktu, iż planowany wiadukt wywoła wiele uciążliwych dla życia skutków – znaczne zwiększenie hałasu, przecięcie miasta na dwie części, co z kolei znacznie pogorszy skomunikowanie poszczególnych jego osiedli oraz możliwość wystąpienia awarii i wypadków – argumentował poseł.

 

Krajewski spytał ministra o etap, na jakim znajduje się obecnie przedsięwzięcie, o to, czy i w jaki sposób było ono konsultowane z mieszkańcami?

 

Sekretarz stanu Andrzej Bittel przypomniał, że podczas przygotowań do modernizacji linii zarządca infrastruktury planował początkowo tylko modernizację istniejącego przejazdu jednopoziomowego. – Na wniosek m. in. władz samorządowych  PKP PLK S.A. podjęła działania mające na celu przeanalizowanie możliwości budowy skrzyżowania bezkolizyjnego (wiaduktu drogowego) nad linią kolejową w Grajewie w ciągu drogi krajowej nr 61, tj. ul. Piłsudskiego.

 

Jednakże z powodu negatywnej opinii Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, aktualnie rozpatrywane są możliwości budowy wiaduktu kolejowego – poinformował wiceminister.

 

– Należy podkreślić, że PKP  wielokrotnie (m. in. podczas spotkania, które odbyło się w Urzędzie Miasta Grajewa w dniu 8 lipca 2020 r.) informowała przedstawicieli samorządu o problemach związanych z koniecznością dokonania wyburzeń budynków oraz możliwych protestach społecznych. Obecnie prowadzone są uzgodnienia dotyczące rozwiązań technicznych i zakresu prac. Po wypracowaniu optymalnego rozwiązania przy udziale samorządu Miasta Grajewo oraz zarządcy drogi (GDDKiA), zostanie ono przedstawione do akceptacji Konserwatorowi Zabytków  – zapowiedział Bittel. Budowa kolejowej obwodnicy Grajewa – nie wchodzi w rachubę.  ( źródło: RI  03.11.2021 Roman Czubiński  )

 

Planowane rozwiązania w Grajewie

 

- Powstanie prawdopodobnie specjalny wiadukt kolejowy, a przejazd i przejście pod torami zapewni tunel wzdłuż ul. Piłsudskiego (DK61). Kierowcy będą mogli wygodnie i bezpiecznie przejechać pod linią kolejową. Obecnie przygotowywane są koncepcje projektowe tego obiektu, zakres ewentualnych zmian w przestrzeni miejskiej jest tym samym w ustaleniu. Zakładana jest jak najmniejsza ingerencja w otoczenie. Szczegółowy plan robót, w tym ewentualne zmiany organizacji ruchu, będą przygotowywane na kolejnych etapach prac.

 

- Planowane jest pozostawienie przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Cmentarnej. Przejazd zostanie wyremontowany i wyposażony w nowe szlabany. Będzie dostępny dla kierowców, pieszych i rowerzystów. Ze względu na ograniczoną przestrzeń - sąsiedztwo cmentarza, nie jest możliwa budowa wiaduktów.

 

- Przejazd kolejowo-drogowy na ul. 11 Listopada – przewidywane jest wyłączenie z eksploatacji. Mieszkańcy będą mogli korzystać z wiaduktu drogowego, który powstanie w ciągu drogi gminnej Grajewo-Mierucie.

 

 - Zbudowany zostanie wiadukt drogowy na przejeździe w rejonie ul. Elewatorskiej. Zapewni wygodny przejazd nad linią kolejową, usprawni ruch drogowy w tej części miasta.

 

 

* W załączniku odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury z dnia 19.10.2021r. na petycję z 24.08.2021r. oraz odpowiedź na pismo z uchwałą RM wraz z listami poparcia otrzymane z Kancelarii Prezesa RM otrzymaną dnia 02.11.2021r.


Delegacja mieszkańców Grajewa udała się na spotkanie 25.10.2021r. do Marszałka Woj. Podlaskiego Pana Kosińskiego, który zadeklarował, że będzie popierał wspólnie wypracowane stanowisko mieszkańców i samorządu. Tylko wypracujcie to stanowisko - stwierdził.
Miasto dało PKP  "zielone światło' dla koncepcji budowy tunelu drogowego pod torami na ul. Piłsudskiego. 
PKP może też ograniczyć prędkość przejeżdżających przez Grajewo pociągów do 130 km/godz. i pozostawić wszędzie przejazdy kolizyjne.

Zapewne są to ostatnie chwile na wspólną debatę z mieszkańcami i władzami miasta, powiatu oraz specjalistami od kolejnictwa czy drogownictwa na temat "Rail Baltica przez Grajewo" korzyści i zagrożenia.

 

 

 

Informacja ogólna o przebudowie linii

Na stacji w Grajewie wybudowane zostaną dwa nowe  dwukrawędziowe perony o długości 400 m każdy. Będą wyższe, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zaplanowano wiaty o długości 50 m, ławki, czytelne oznakowanie i tablice informacyjne. Jasne, energooszczędne oświetlenie LED zapewni lepszą orientację także po zmroku. Osobom o ograniczonej możliwości poruszania dostęp do pociągów ułatwią pochylnie. Na potrzeby rowerzystów ustawione zostaną stojaki rowerowe.

Bezpieczną drogę do pociągów z obu stron stacji zapewni przejście pod torami. Wygodny i dostępny dla wszystkich trakt zastąpi dotychczasową kładkę.

Na odcinku Białystok-Ełk przebudowane będzie ok. 100 km linii kolejowej. Zbudowany zostanie drugi tor. Prace obejmą łącznie 10 stacji i 11 przystanków.

Przewidziano możliwość jazdy pociągów z prędkością do 200 km/h i skrócenie podróży z Białegostoku do Ełku do ok. 55 min. Wykorzystane będą wymagane zabezpieczenia oraz wprowadzone działania właściwe dla ochrony środowiska naturalnego.

e-Grajewo.pl

Komentarze (28)

NAJBARDZIEJ ZAINTYERESOWANI DOWIEDZIELI SIE O WIADUKCIE DOPIERO W SIERPNIU. Gdzie byli radni, których wybraliśmy? Nikt z nich nie miał pojęcia o przejeździe? Ludzie, gdzie my żyjemy. Grajewo to nie prywatny folwark!

Trzeba powiedzieć jedno że jeżeli planują zrobić tunel na obecnym przejeździe to trzeba zrobić porządne odpływy bo jak przyleje to nawet teraz woda stoi wszystko spływa z Piłsudskiego bo nie ma infrastruktury burzowej - dopiero przed przejazdem i się zapycha.

A co do wiaduktu na drodze do Mieruć to może i dobry pomysł tylko jest jeden dziwny problem - odcinek Grajewo ulica Leśna koniec miasta zaczyna się odcinek drogi i to już jest woj. warmińsko - mazurskie, dopiero za torami się kończy i znów mamy woj. podlaskie. Ten odcinek woj. warmińsko - mazurskiego jest bardzo zaniedbany tak jakby sąsiedzi za miedzy zapomnieli że do nich należy bo tylko łatają dziury.
Proszę zobaczyć na google maps jak jest to dziwnie wyrąbane, ni przypiąć ni przyłatać jakby nie można było równo poprowadzić granicy województwa.

a za pół roku ruch drogi krajowej przejmie wiabaltica /

Szkoda że nasi samorządowcy nie potraktowali poważnie i z troską tak ważnego dla mieszkańców tematu wiaduktu. Piękne gesty,foto ścianka, ministrowie, posłowie a w mieście koszmar. No cóż w końcu mielismy, mamy rok Covidowy.

zostawcie tę drogę w spokoju zaraz cały ruch pójdzie viabalicą i na co komu te wiadukty i tunele a jak chcecie tunel to zróbcie go dla pociągów niech pociąg jedzie pod ziemią i tyle

Radni to potrafią tylko progi robić i pracować na 4 etatach

Co komu przyjdzie z przejazdu przy cmentarzu, jeśli przy tym natężeniu ruchu będzie on prawdopodobnie ciągle zamknięty? Ruch kolejowy w obrębie miasta powinien być puszczony przez tunel. Dajcie ludziom normalnie żyć!

Mieszkaniec . To jest prawda granica miedzy woj. podlaskie- warm. maz. Przebiega w zlym miejscu, na szkoda dla miasta. Ogranicza mozliwosci rozwojowe Grajewa I prawidlowe funkcjonowanie. Czars to zmienic.Podlasiacy I Grajewianie co wy na to ? Kilkanascie cozy waskilkadziesiat hektarow nie powinno byc wielkim problemem.

Na obecnym etapie budowy Via bałtycki, który zbliża się ku końcowi, należy to skrzyżowanie zostawić w spokoju. Po otwarciu Via bałtycki sprawa rozwiąże się sama. Ruch przez Grajewo spadnie o 90%. Skrzyżowanie nie będzie problemem.
Chyba, że ktoś ma za dużo pieniędzy,y i trzeba się nimi podzielić przed przyszłymi wyborami.

Wiadukt powinien obejmować też skrzyżowanie z cmentarną, bo tam też ciągłe korki, a potem to będzie całkowicie zamknięta przez ruch pociągów. Mam nadzieję, że to będzie inaczej rozwiązane i że władze miasta nie pozwolą na takie rozwiązanie, bo wiadukt tylko nad skrzyżowaniem z Piłsudskiego to bardzo zły pomysł.

Gdzie są regionalni politycy PiS? Starosta, Andruszkiewicz, Gwiazdowski i reszta? Czyżby byli głusi na głos ludności?

I tak będzie wiadukt, decyzja zapadła pewnie już dawno na wyższym szczeblu.

Te 200 km/h linii Białystok-Ełk to będzie tylko na niektórych odcinkach, gdzie nie będzie problemu złagodzić łuków, w pozostałych miejscach będą ograniczenia. Np. przez Grajewo zaplanowane jest 130 km/h ze względu na łuk koło cmentarza, który jest nie do ruszenia (obecnie obowiązuje tu do 100 km/h). Ale mimo nawet krótkiego odcinka 200 km/h w papierach będzie się pisało, że linia dostosowana do 200 km/h. Jako ciekawostkę powiem, że obecnie najszybszym odcinkiem na tej linii jest fragment od Grajewa do Szyby - do 120 km/h, zaś przez Grajewo aż do Białegostoku - do 100 km/h. Ale nie wszystkie pociągi jeżdżą z tą szybkością, maszynista w rozkazie jazdy może mieć podaną mniejszą prędkość.

Komu to potrzebne? Tiry pójdą bokiem, nie przesadzajmy, że mamy nie wiadomo jakie korki, chyba po Warszawie nie jeździliście, trzeba wyjeżdżać z domu z zapasem i wszędzie się zdąży, macie w domach po trzy albo i więcej samochodów to co się dziwić, że tyle aut jeździ po mieście.

Sami znawcy sie odzywaja..Bargłów Kościelny ma obwodnice na ktorej też niewielki ruch będzie jak zostanie otwarta Baltica... i jakoś nie przeszkadzalo nikomu że powstała obwodnica WSI warta miliony..... a w Grajewie nie mozna zbudowac bezkolizyjnych przejazdów...bo nie będzie ruchu..abysmy sie nie zdziwili z tym bezruchem...

Musi być bezkolizyjne. Co z tego że ruch samochodowy będzie mniejszy jak pociągowy się zwiększy. Wiadukt kolejowy to najgorsze rozwiązanie, rollercoaster 170km/h hałas też dalej się rozniesie jak wyżej tory . Wiadukt lepiej drogowy będzie wyglądać . Nikt z łapanki tego nie wymyślił

Panie pośle Stefanie z PSL to brak wiaduktu PODZIELI MIASTO NA DWIE CZESCI. Strajkują osoby które mają lokale przy Piłsudskiego bo to tylko dla nich problem. Całe miasto będzie zadowolone

jest kasa do wyjęcia i stąd problem-:)

W tej "pięknej aglomeracji miejskiej" tylko wiaduktu brakuje. Czy tu się robi wszystko, co komu wpadnie do głowy? Bez konsultacji z architektem i specjalistą od planowania przestrzennego? Gratuluję pomysłu. Żenada.

A nie można pomyśleć o tunelu dla pociągów? Wjazd pociągów do tunelu mógłby zacząć się już w Mieruciach , a kończyłby za przejazdem w ulicy Elewatorskiej. Myślę, że byłoby to najrozsądniejsze rozwiązanie, które zadowoli mieszkańców.

Wyborcy, pamiętajcie o tym podczas następnych wyborów.

Czy pociągi pasażerskie będą zatrzymywały się w Grajewie?

Bez przesady z tym dzieleniem miasta na pół (90% mieszkańców mieszka na wschód od torowiska). A tak naprawdę ile razy dziennie przejeżdżacie przez tory? Podejrzewam, że większość 2 razy - jadąc do pracy i z powrotem. Znając rozkład jazdy pociągów można przecież uniknąć stania w korku (zresztą tory są z reguły zamykane na kilka minut).

xyz- Ile razy przejeżdżamy przez tory? Już mówię- cmentarz jest po tej stronie gdzie jest mniej mieszkańców, więc sporo ludzi przejeżdża. Jest też po tej stronie Szkoła nr 1, Mlekpol, Płyty Wiórowe i wiele innych zakładów pracy. Więc? A teraz w drugą stronę- część miasta gdzie mieszka mniej Grajewian- musi dojechać do szkół średnich, sklepy są też usytuowane w części "ludniejszej" . No i stacja kolejowa, przystanki autobusowe... Trzeba myśleć o całej społeczności a nie tylko o sobie. Zgodzić się mogę jedynie z tym, że jak otworzy się Via Baltica to ruch zmniejszy się w Grajewie

XYZ "rewelacyjna" rada ,że też nikt na to nie wpadł ! Wystarczy ,że wydrukujemy mieszkańcom rozklad jazdy i niech dostosuja swoje wyjazdy z domu . Jeśli Ty przez cały dzień robisz tylko dwa kursy z i do pracy to super ,ale zazwyczaj ludzie jeżdżą częściej. Wiozą dzieci do szkoły, jadą po zakupy ,wiozą dzieci na zajęcia dodatkowe, jadą do rodziny ,do znajomych itd.Jesli tam nie mieszkasz to nie wiesz jak to jest.

xyz jeśli znasz rozkład przetaczania wagonów to podaj w rozkładzie PKP a nie wypisujesz głupoty publicznie.Zacznij myśleć głową a nie............!

Spokojnie, wkrótce będą sprzedawane drony osobowe. Wiadukty i drogi nie będą potrzebne.

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.