czwartek, 28 marca 2024

Kultura i rozrywka

„Jedynka” z historią na Ty…

    Wieloletnią tradycją naszej szkoły jest pielęgnowanie wartości i tradycji patriotycznych. Rok 2017 obfituje w wiele okrągłych rocznic z historii Polski. Stało się to świetną okazją, by uzupełnić i pogłębić wiedzę o życiu i czynach naszych narodowych bohaterów. 15 października minęła 200. rocznica śmierci „Naczelnika w sukmanie” – Tadeusza Kościuszki. Członkowie koła historycznego działającego od wielu lat w naszej szkole - uczniowie klasy gimnazjalnej 2a, postanowili dokładnie przyjrzeć się tej postaci, a swoją wiedzą podzielić z koleżankami i kolegami. W klasach drugich gimnazjum i klasach siódmych szkoły podstawowej przeprowadzili oni przygotowane wcześniej przez siebie warsztaty pt.: „Tadeusz Kościuszko – bohater dwóch kontynentów”. Ciekawe informacje o Kościuszce uatrakcyjnione zostały prezentacją multimedialną. Oprócz ważnych faktów i znamiennych dat, młodzież mogła dowiedzieć się, że nasz słynny rodak lubił tańczyć, komponował muzykę i projektował ogrody oraz tego, że zwycięzca spod Racławic niestety nie miał szczęścia w miłości, chociaż na brak powodzenia nie narzekał. Wspaniałe długie aksamitne włosy i zadarty nos niejednej pannie mogły zawrócić w głowie, ale wydaję się, że Kościuszko pozostał wierny młodzieńczej, niespełnionej miłości – Ludwice Sosnowskiej. Komu podarował swoje serce po śmierci, jaki był jego ulubiony napój i o czym rozmawiał z indiańskim wodzem? – te i inne ciekawostki, których uczniowie na próżno szukaliby w podręcznikach szkolnych, można było usłyszeć od kolegów – pasjonatów historii. Zajęcia kończyły się quizem o Kościuszce. Najaktywniejszych uczniów nagrodzono oceną, a wszystkich pozostałych słodkim upominkiem - cukierkiem. Tak wynagradzał swoich uczniów Kościuszko, gdy pod koniec życia zamieszkał w Solurze w Szwajcarii u Franza Zeltnera i zajął się edukacją dzieci przyjaciela. Uczniowie klas trzecich gimnazjum mogli sprawdzić się, pisząc test wiedzy o Kościuszce. Przygotowaniu się do testu pomogła akcja plakatowa o życiu prywatnym i czynach bohatera spod Racławic, przeprowadzona przez członków koła historycznego i przedstawiona całej społeczności „Jedynki”

    Tradycyjnie w listopadzie wiele uwagi w naszej szkole poświęca się tematyce niepodległościowej. Samorząd Uczniowski i członkowie koła historycznego zaprosili uczniów klas IV-VII szkoły podstawowej do upamiętnienia poezją i pieśnią Narodowego Święta Niepodległości. Wiersze i pieśni legionowe, śpiewane przez młodzież i dorosłych, przybliżyły czasy I wojny światowej i nadziei Polaków na odrodzenie własnego państwa. Krótkie informacje o głównych architektach naszej niepodległości pozwoliły uświadomić nam, jak różne i trudne drogi prowadziły do wolnej Polski. Z działaniami prezentowanych bohaterów związane są ważne wydarzenia, których okrągła setna rocznica przypada na obecny rok. W lipcu 1917 roku doszło do tzw. kryzysu przysięgowego, w wyniku czego Józef Piłsudski został internowany i więziony w Magdeburgu. Rok później przybył do Warszawy jako mąż opatrznościowy. Na Zachodzie w 1917r. został utworzony Komitet Narodowy Polski, na czele którego stanął Roman Dmowski. To z inicjatywy tego polityka powołana została 4 czerwca 1917r. we Francji, dekretem prezydenta Raymonda Poincaré, Armia Polska, zwana popularnie Błękitną Armią. Na jej czele stanął gen. Józef Haller, który po zakończeniu działań wojennych na zachodzie przybył z Błękitną Armią do kraju i dokonał symbolicznych zaślubin Polski z Bałtykiem. Inny nasz bohater, światowej sławy pianista i kompozytor, Ignacy Jan Paderewski, w styczniu 1917 roku na spotkaniu z prezydentem Stanów Zjednoczonych - Wilsonem przekazał memoriał na temat Polski. Wkrótce sprawa polskiej niepodległości została przedstawiona w słynnych 14 punktach Wilsona. Słowo mówione i pieśni uświetniające Narodowe Święto Niepodległości w Jedynce uzupełniała oprawa plastyczna utrzymana w tonacji polskich barw narodowych na tle szarego papieru. Młodzież mogła uzmysłowić sobie, że kolory użyte podczas spotkania, miały znaczenie symboliczne. Czerwień symbolizowała przelaną w imię niepodległości krew, biel - czyste intencje twórców naszej niepodległości, a szarość papieru – trudy i znoje polskiego żołnierza, „szarej piechoty”.

    Wspólne pielęgnowanie tradycji patriotycznych spotkało się z dużym zainteresowaniem młodzieży. Dziękujemy naszym uczniom za piękną inicjatywę i chwile wzruszeń w rymie biało-czerwonym.

fot. SP nr 1 w Grajewie

 

Komentarze (0)

Dodaj zdjęcie do komentarza (JPG, max 6MB):
Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy mozliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.