Nowe stacje LCNG

aktualizacja: 2020-07-01 10:51:25     nr wiadomości: 42775     przeczytano: 1008     Ilość komentarzy komentarze: 0

Budowę stacji LCNG w Suwałkach i Szumowie – zakłada list intencyjny podpisany przez PGNiG Obrót Detaliczny i Zakłady Produkcji Kruszyw Rupińscy. Stacje będą ogólnodostępne, zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Z ekologicznego paliwa będą mogli korzystać inni kierowcy.

– PGNiG konsekwentnie stawia na rozwój gazomobilności w Polsce. Wierzymy, że ekologiczne paliwa gazowe mogą stać się podstawą transportu drogowego w naszym kraju. Również na Podlasiu gaz ziemny wykorzystuje coraz więcej przedsiębiorstw, a podpisany właśnie list intencyjny jest przykładem współpracy z firmą, która chce przestawić swoją flotę pojazdów na gaz. Cieszymy się, że skorzysta z naszej konkurencyjnej oferty – powiedział Arkadiusz Sekściński, Wiceprezes Zarządu PGNiG SA ds. Rozwoju. 

W ramach porozumienia PGNiG Obrót Detaliczny wyraziło wolę wybudowania dwóch stacji paliw LCNG, które będą obsługiwały nie tylko pojazdy ZPK Rupińscy, ale też wszystkich innych, zainteresowanych klientów. Stacja LCNG umożliwia tankowanie zarówno pojazdów zasilanych sprężonym (CNG), jak i skroplonym (LNG) gazem ziemnym. Szczególną rolę odgrywać będzie stacja w Szumowie, zlokalizowana przy drodze ekspresowej S8 w pobliżu planowanego węzła łączącego ją z trasą Via Baltica.

Oprócz budowy dwóch nowoczesnych stacji tankowania LCNG PGNiG Obrót Detaliczny planuje we współpracy z ZPK Rupińscy utworzenie w rejonie północno-wschodniej Polski centrum przeładunkowego LNG, które będzie obsługiwało dostawy skroplonego gazu ziemnego dostarczanego koleją. Projekt ma także na celu transformację logistyki towarów masowych, w tym kruszyw i materiałów budowlanych, produkowanych w północno-wschodniej Polsce, a transportowanych do Polski Centralnej oraz za granice kraju. Dodatkowym elementem porozumienia jest możliwość uzyskania doradztwa energetycznego PGNiG w zakresie ewentualnej produkcji energii, w tym ze źródeł odnawialnych.

Paliwo LNG znajduje coraz większe zastosowanie w ciężkim transporcie kołowym, gdzie stanowi najlepszą, ekologiczną alternatywę dla dominującego w tym segmencie oleju napędowego, ponieważ oznacza między innymi 10-krotnie mniejszą emisję cząstek stałych niż w przypadku ON. Z kolei paliwo CNG jest coraz chętniej wykorzystywane w transporcie publicznym i usługach komunalnych w Polsce. Według szacunków PGNiG, w najbliższym czasie, po polskich drogach będzie jeździć łącznie ponad 620 autobusów gazowych zasilanych CNG. 

Obecnie w Europie jest już ponad 3700 stacji CNG i LNG. GK PGNiG planuje w ciągu najbliższych 12 miesięcy budowę nawet do 38 stacji.

 
Dodaj komentarz

Treść:


Informacja dla komentujących
Redakcja portalu nie ponosi odpowiedzialności za treści publikowane w komentarzach. Zastrzegamy możliwość opóźnienia publikacji komentarza lub jego całkowitego usunięcia.